Ur Stiftelsen Nanna Bergmansons, f. Wirén, fond kan utdelas belöning för föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning.
Penningsumma och diplom delas ut till person som under den senaste treårsperioden på ett framstående pedagogiskt sätt förmedlat kunskap inom de areella näringarna vid universitet/högskola.
Beredning sker i beredningsgrupp för vidare befordran till Pris- och belöningsnämnden. Slutligt beslut fattas i akademikollegiet.
Belöningen kan delas ut årligen; första gången 1985.
Dags att nominera mottagare av Akademiens belöning för föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning 2025. Nomineringen ska vara inne senast den 15 april 2024. Till årets utlysning av belöning för föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning. Till sidan med förslagsformulär och utlysnings-PM.
Fil.dr Elisabet Bohlin, Umeå, som med studentaktiva metoder och nya digitala tillämpningar i sin undervisning väckt stort intresse för skogsekologi. Hennes undervisning skapar goda förutsättningar till reflektion och fördjupad inlärning för att väcka intresse för den svenska skogen.
Elisabet Bohlin har under 30 år i olika roller förtjänstfullt arbetat med att utveckla och förnya innehållet i jägmästar- och skogsvetarprogrammen vid SLU. Hon har tillämpat moderna, studentaktiva och inkluderande metoder som ökar studenternas möjlighet till reflektion som bidrar till fördjupad inlärning. Under pandemin har Bohlin visat stor pedagogisk och didaktisk skicklighet då hon nyttjat distansutbildningsteknik även i anslutning till exkursioner. Hon har även bidragit till att höja statusen för ämnet botanik, genom att via nya metoder förmedla fördjupad kunskap om olika växtarter och deras ekologiska funktioner. Bohlins pedagogiska gärning innefattar även tillgängliggörande och förmedling av vetenskaplig kunskap till en bred allmänhet genom kursmoduler i den digitala portalen Nordic Nature Health Hub. Elisabet Bohlins gärning präglas av strävan att väcka studenternas och samhällets intresse för skogen, liksom av målsättningen att skapa pedagogiska miljöer som främjar reflektion och inlärning.
Professor Anders Roos, Uppsala, som med pedagogisk skicklighet och engagemang via studentaktiva metoder har bidragit till att utveckla skogsindustriella utbildningsprogram vid SLU.
Universitetsadjunkt Jonatan Leo, Lund, som under sin aktiva lärargärning på ett konstruktivt, pedagogiskt medvetet och inkännande sätt bidragit till att utforma och utveckla dagens trädgårdsutbildningar vid SLU. Han har skapat engagemang för ämnen som traditionellt sett inte har legat i fokus för studenternas intressen, till gagn för en framtida generation verksam inom de areella näringarna.
Forskningsledare Kristina Ascárd, Södra Sandby, som under sin aktiva lärargärning på ett konstruktivt, pedagogiskt medvetet och inkännande sätt bidragit till att utforma och utveckla dagens Lantmästarprogram samt masterprogrammet Agroecology. Kristina Ascárd har under sin yrkesverksamma tid vid SLU Alnarp engagerat sig i studenternas personliga utveckling och bidragit till att programmets innehåll och utformning kunnat möta utmaningarna inom de gröna näringarna.
Professor Sigrid Agenäs, Hemse, för att hon med vetenskaplighet i fokus, med kreativitet och stort engagemang framgångsrikt undervisat och handlett agronomstudenter och forskarstuderande inom laktationsbiologi och mjölkproduktion.
Docent Per Magnus Ekö, Lomma, för att han inom SLU Alnarp och i samarbete med ett antal europeiska skogsfakulteter utvecklat innovativa former för undervisningen inom sydsvenskt skogsbruk, framför allt inom mastersprogrammet Euroforester.
Universitetslektor Allan Gunnarsson, Södra Sandby, för hans betydelsefulla insats för utbildning med koppling till landskap, hantverk och utomhuspedagogik inom landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna vid SLU i Alnarp.
till agronom Anna-Lena Holgersson, Alunda, för hennes framgångsrika pedagogiska ledarskap inom hippologutbildningen, som har haft avgörande betydelse för utvecklingen av det komplexa utbildningsprogrammets kvalitet.
till professor Per G Berg för hans engagerade arbete med att föra ut kunskaper för uthålligt samhällsbyggande och hållbar utveckling, nationellt och internationellt.
till universitetslektor Maria Andersson för hennes innovativa arbete som pedagogisk ledare och lärare med fokus på studenternas lärande genom utmaningar, verklighetsanknytning och aktualitet i undervisningen.
till universitetslektor Cecilia Mark-Herbert för sin innovativa pedagogik och enastående förmåga att skapa goda förutsättningar för lärande samt bemöta och motivera studenter utifrån deras olika bakgrund.
Professor Krister Sällvik för att med moderna pedagogiska metoder ha entusiasmerat och bibringat studenter kunskaper och metoder för att optimera helheten vid utformning av byggnader för animalieproduktion.
Universitetsadjunkt Catharina Alwall Svennefelt, SLU Alnarp, för hennes på beteendevetenskaplig grund utvecklade undervisning i ledarskap och organisation och Professor Lotta Rydhmer, SLU Uppsala, för hennes strategiska utveckling av undervisningen där studenternas aktiva inlärning sätts i centrum.
Ingen utdelning
Adjunkt Thomas Appelqvist, för hans framgångsrika undervisning i naturresursförvaltning och miljörätt.
Forskningsassistent Hanna Astner
SkogD Johnny Schimmel
FD Sverker C. Jagers FD Henrik Hammar Universitetslektor och docent Carl Henrik Lyttkens
Professor Pär Gustafsson
FD Nils Trowald
Docent Lennart Salomonsson
Docent Marie Bengtsson Docent Henrik Kylin
Universitetslektor Lena Jonsell
Universitetslektor Lena Andersson Eklund
Docent Kristina Forslund
FD Stefan Knight
5/12: The IUFRO Congress 2024 was a dialogue platform for stakeholders, focusing on societal development towards 2050. Experiences and outcomes for the Nordic partnership…
för vetenskap, teknik och miljö senast 9 januari 2025. Stipendiet delas företrädesvis ut till yngre forskare, som är verksamma i Sverige.
27/11: Hur kan statsbudgeten möta upp mot de centrala åtgärder som stärker livsmedelsförsörjningen och -beredskapen på bästa sätt? Det är frågan som diskuteras vid…
31/10: Rundabordssamtalet syftar till att fördjupa diskussionerna kring totalförsvarets krav på skogsnäringens beredskap och bidrag.