Att skapa ny kunskap och använda den i samhället är centralt för att nå FN:s globala hållbarhetsmål. Men hur utbildar akademin forskare och har vi en forskarutbildning som svarar upp mot behoven?
Med forskarkompetens runt om i samhället ökar vi möjligheterna att lösa de globala utmaningarna. Men hur utbildar akademin forskare och hur ser behovet av forskarkompetens ut i samhället i övrigt? Hur ser rollen ut för den forskarutbildade hos de olika samhällsaktörerna? Och har vi en forskarutbildning som svarar upp mot behoven? Dessa och andra frågor får vi svar på i Forskningsutskottets seminarium som kommer att belysa behovet av forskarkompetens ute i samhället, välkommen!
9/5: Vad skulle krävas för att biokrediter ska bli ett effektivt bidrag för att skydda den biologiska mångfalden?
9/5: Vad skulle krävas för att biokrediter ska bli ett effektivt bidrag…
14/5: Allmänhetens bild av genteknik och GMO har ändrats visar Gentekniknämndens studie.
8/5: Nationell resurs för marin forskning, miljöövervakning, utbildning och miljöundersökningar.
13/5: Det finns ofta ett underskott av vetenskapligt grundad kunskap i debatten kring dessa svåra avvägningar. Borde inte forskarnas och forskningsresultatens roll i samhällsdebatten stärkas?
13/5: Det finns ofta ett underskott av vetenskapligt grundad kunskap i debatten…