I slutet av midsommarveckan kom ett gemensamt uttalande från de nordiska ministrarna inom fiske, jordbruk, livsmedel och skogsbruk (MR-FJLS) om ett stärkt nordiskt samarbete gällande beredskapen och robustheten inom dessa sektorer.
KSLA noterar att denna deklaration lyfter flera av de frågor som akademien haft uppe gällande livsmedelsstrategin, och konstaterar även att det pågående arbetet med försörjningsberedskapsprogrammet ligger helt i linje med uttalandet.
Akademien är fortsatt tillgänglig för respektfull dialog inom såväl Sveriges som Nordens gränser för att stärka de areella näringarnas robusthet, hållbarhet och lönsamhet – för samhällets gagn!
https://www.norden.org/sv/deklaration/karlstadsdeklarationen-nordiskt-samarbete-beredskap-och-robusthet-inom
Jordbruksavdelningens internationella ledamot Markus Lassheikki berättar om det finländska beredskapsarbetet.
Mentorskapsprogrammet fokuserar på en karriär inom de areella näringarna.
Konstruktiva samtal och hållbara lösningar handlar Caseutmaningen om i år.
Krönika i Land: Drygt trettio idéer som skulle kunna minska spänningarna i samtalet kring den brukade skogen har utarbetats av arbetsgruppen Vägval i skogen.…