I slutet av midsommarveckan kom ett gemensamt uttalande från de nordiska ministrarna inom fiske, jordbruk, livsmedel och skogsbruk (MR-FJLS) om ett stärkt nordiskt samarbete gällande beredskapen och robustheten inom dessa sektorer.
KSLA noterar att denna deklaration lyfter flera av de frågor som akademien haft uppe gällande livsmedelsstrategin, och konstaterar även att det pågående arbetet med försörjningsberedskapsprogrammet ligger helt i linje med uttalandet.
Akademien är fortsatt tillgänglig för respektfull dialog inom såväl Sveriges som Nordens gränser för att stärka de areella näringarnas robusthet, hållbarhet och lönsamhet – för samhällets gagn!
https://www.norden.org/sv/deklaration/karlstadsdeklarationen-nordiskt-samarbete-beredskap-och-robusthet-inom
Vad kan vi förvänta oss av de internationella förhandlingarna på miljöområdet?
Semesterstängt i juli. Trevlig sommar!
The Academy will in short digital lunch talks introduce our international fellows and their work.
Överläggningen inleds med en bakgrund till förordningen och en sammanfattning av vad KSLA har gjort i frågan.