Ekologiskt Forum drevs under några år som ett projekt under KSLA:s allmänna avdelning. Projektet avslutades på KSLA vid årsskiftet 2010–2011 och i samband med det flyttades verksamheten till SEI – Stockholm Environment Institute.
Ekologiskt Forum bildades år 2002 på initiativ av bl a Jordbruks-departementet och är en mötesplats för alla som vill verka för utveckling av ekologisk produktion och bidra med underlag för Sveriges position i dessa frågor i EU.
Ekologiskt Forum har en egen hemsida: http://ekologisktforum.se/.
Ekologiskt Forum ledde år 2007 arbetet med att ta fram en aktionsplan för att uppnå de mål som specificerades i regeringens skrivelse ”Ekologisk produktion och konsumtion – Mål och inriktning till 2010” (2005/06:88). Dessa mål innebar att
Aktionsplanen är ett vägledande handlingsprogram för alla aktörer i livsmedelskedjan och berörda myndigheter. En åtgärd i Aktionsplan 2010 är aktiv uppföljning av planen. Jordbruksdepartementet har via Jordbruksverket givit Ekologiskt Forum i uppdrag att arbeta med uppföljning och aktiviteter för att nå målen i aktionsplanen.
Ekologiskt Forum övergick till en ny värdorganisation i april 2011.
Ekologiska lantbrukarna EPOK – Centrum för produktion och konsumtion EU-logotyp för ekologiskt produktion (Livsmedelsverket) International Federation of Organic Agriculture Movements IFOAM Jordbruksdepartementet – Ekologisk produktion och konsumtion KRAV Ramprogram för ekologisk produktion och konsumtion 2010–2012 (CUL)
Överläggningen inleds med en bakgrund till förordningen och en sammanfattning av vad KSLA har gjort i frågan.
The Academy’s international fellows are presentetd in short digital lunch talks.
Jordbruksavdelningens internationella ledamot Markus Lassheikki berättar om det finländska beredskapsarbetet.
Mentorskapsprogrammet fokuserar på en karriär inom de areella näringarna.