Teknik i de gröna näringarna


KSLA

Kommittén för teknik i de gröna näringarna

Kommittén ska verka för att belysa utmaningar och möjligheter vid introduktion av ny teknik inom jord- och skogsbruk. Arbetet avser att visa på behov som finns inom näringarna och som kan lösas med ny teknik. Vidare ska kommitténs arbete främja införandet av ny teknik i praktiska sammanhang genom ökad kommunikation mellan intressenter och aktörer på området. Kommittén har också som mål att ge konkreta förslag och åtgärder för stödja introduktion av ny teknik.

Kommittén sorterar under Allmänna avdelningen, förlängd mandattid: 2017–2020.

Medlemmar

  • Ekon.dr Per Frankelius (ordf), KSLA-A
  • Professor Rolf Björheden (sekr), KSLA-S
  • AgrD Carin Martiin (kommunikationsansv), KSLA-A
  • Agronom Magnus Börjeson, KSLA-J
  • Agronom Per Emgardsson
  • Processledare Ove Konradsson
  • Professor Tomas Nordfjell
  • Agronom Eva Olsson

samt Eva Ronquist, akademiagronom, Allmänna avdelningen.


Den svenska naturrestaureringsplanen – vad händer nu?

Överläggningen inleds med en bakgrund till förordningen och en sammanfattning av vad KSLA har gjort i frågan.

The Nordic Forest Cooperation and the Case of Iceland

The Academy’s international fellows are presentetd in short digital lunch talks.

Livsmedel som en nyckel till beredskap och resiliens i en mer osäker värld

Jordbruksavdelningens internationella ledamot Markus Lassheikki berättar om det finländska beredskapsarbetet.

Mentorsträff 2: Ledarskap – lärande, erfarenheter, utmaningar och framtid

Mentorskapsprogrammet fokuserar på en karriär inom de areella näringarna.