Utvecklingen av affärskedjornas egna varumärken går snabbt och marknadsandelarna ökar. I Sverige har de erövrat drygt en tiondel av marknaden. Konsumenterna kan gynnas av utvecklingen genom lägre priser under förutsättning att konkurrenstrycket upprätthålls. Men vilka blir konsekvenserna för svensk livsmedelsindustri och svenskt jordbruk?
Både handel och livsmedelstillverkare gör sig till uttolkare för konsumenternas behov, men görs det över konsumentens huvud? Riskerar utvecklingen att leda till minskad mångfald av producenter och därmed i förlängningen minskade valmöjligheter för konsumenten?
Sommarnumret 2015, med information från ett urval av akademiens aktiviteter. Naturbetesmarker med många värden. Skogsnäringens värdekedjor. Akademiens vårexkursion till brandfälten i Västmanland… med mera. Trevlig läsning!
Äganderätten är väl något som man alltid hållit på, från det att man försvarade sin stenyxa. Men nu gäller det mark och areella näringar och då har tydligen inte äganderätten alltid varit så självklar.
Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien året som gick – 2022.
KSLAT nr 2-2000 Är älgen ett hinder för att nå de skogspolitiska målen?