Inom KSLA pågick tidigare ett äganderättsprojekt som skulle öka kunskapen om privat äganderätt och dess betydelse för de areella näringarna och samhällsnyttan. Ett viktigt led i projektets arbete var att lyssna på olika aktörer inom de gröna näringarna. Därför bjöds i maj 2019 ett antal myndigheter som är viktiga för jord- och skogsbruket in till KSLA för ett rundabordssamtal om myndighetsutövning och äganderätt.
Samtalet hade två syften, dels att projektgruppen skulle få lyssna till myndigheternas syn på hur de äganderättsliga aspekterna hanteras i myndighetsutövningen, dels att ge möjlighet till idé- och erfarenhetsutbyte mellan myndigheterna i dessa frågor.
Efter rundabordssamtalet kunde projektgruppen konstatera att många värdefulla inspel kom fram. Dessa hanterades fortsättningsvis inom ramen för det uppdrag som projektgruppen hade. Gruppen arbetade vidare med en beskrivning av äganderättens historiska utveckling och dess innebörd och status, resultatet redovisades i akademiens tidskrift KSLAT nr 5-2020.
Januari 2024: Kartor som visar beredskapslager för livsmedel 1920 och 1994.
Diskussionsträff rörande balansen mellan vilt och foder på donationsgården Barksätter den 17 september 2020.
KSLA har sedan 2023 arbetat med i ett särskilt program för försörjningsberedskap.
Rapport från ett hybridseminarium den 22 maj 2024.