Yttrande till Skolverket över förslag till införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som särskild utbildning på gymnasial nivå samt förslag avseende ändringar som rör hantverksprogrammet.
Dnr 2022:55 och 2022:263
KSLA välkomnar i stort den översyn som nu gjorts och de förslag till förändring som presenteras. KSLA har fokuserat på förslaget utifrån sitt intresse för naturbruksgymnasierna, där akademien har god insyn nationellt i skolornas verksamhet och i arbetsgivarnas kompetensbehov.
KSLA:s utgångspunkt är att det är viktigt att möta arbetsmarknadens behov av kompetens, särskilt inom området naturbruk i syfte att attrahera elever till framtidens skog- och lantbruksföretag – där det underliggande långsiktiga målet är att säkra svensk trävaruproduktion och en svensk livsmedelsproduktion ur ett beredskapsperspektiv men också för en stärkt och levande landsbygd.
KSLA vill betona vikten av att ge eleverna utrymme till fördjupning efter en väl avvägd och gemensam bas av lantbrukskunnande, i syfte att främja elevers intresse för en viss inriktning och för att möta de behov som efterfrågas av arbetsmarknaden.
KSLA grundar denna åsikt på att elever med en bakgrund från familjejordbruket ofta redan besitter en bred kompetens och därför önskar specialisera sig, men också för att elever som helt saknar denna bakgrund vanligen har en tydlig vision om vad de vill inrikta sig på (lantbruksmaskiner, lantbruksdjur, mark-/växtodling). Det är viktigt att tillgodose detta för att bibehålla intresset för yrkesvalet så att eleverna fullföljer sin utbildning.
Läs hela yttrandet i bifogad pdf.
Foto: Janders [CC BY-SA 4.0]
KSLA har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Formas rapportutkast Uppdrag om växtskyddsforskning.
KSLA har yttrat sig om betänkandet ”Trygg med vad du äter”.
KSLA har yttrat sig över Fiskeriverkets redovisning av regeringsuppdrag gällande fritidsfiske och fritidsfiskebaserad verksamhet.
EU-konsultation om eventuell revidering av Förnybartdirektivet.