Utvecklingen av affärskedjornas egna varumärken går snabbt och marknadsandelarna ökar. I Sverige har de erövrat drygt en tiondel av marknaden. Konsumenterna kan gynnas av utvecklingen genom lägre priser under förutsättning att konkurrenstrycket upprätthålls. Men vilka blir konsekvenserna för svensk livsmedelsindustri och svenskt jordbruk?
Både handel och livsmedelstillverkare gör sig till uttolkare för konsumenternas behov, men görs det över konsumentens huvud? Riskerar utvecklingen att leda till minskad mångfald av producenter och därmed i förlängningen minskade valmöjligheter för konsumenten?
…
Skogen har en viktig roll som koldioxidsänka men också en annan, sannolikt mer betydelsefull roll som utgångsmaterial för förnyelsebar och koldioxidneutral energi eller för att ersätta energiintensiva material som stål och betong.
Nya kunskaper om odlingssystemens historia och om uthålligt jordbruk, presenteras i denna antologi. Dess huvudområden är: odlingssystemens historia, de idéhistoriska perspektiven, naturens kretslopp, energi- och näringsflöden samt landskapsförändringar och hållbart nyttjande.