KSLA har yttrat sig om Bioekonomistrategi (LI2024-01199)

Betänkande ”En hållbar bioekonomistrategi för ett välmående fossilfritt samhälle” (SOU 2023:84) samt därtill knutna delbetänkande ”Förnybart i tanken, ett styrmedelsförslag för en stärkt bioekonomi” (SOU 2023:15) har remitterats av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. KSLA har lämnat synpunkter på det remitterade betänkandet.


Det vi inte producerar i fredstid kan inte produceras i kristid Mer information
Mer information

Sammanfattande reflektioner

KSLA anser att en samhällsekonomiskt effektiv bioekonomisk strategi kan vara av betydande nationellt värde. Vi menar emellertid att en sådan bör diskuteras vidare i bredare fora och att föreliggande utredning kan utgöra en värdefull startpunkt härvidlag.

Betänkandet ger ingen precis definition av bioekonomi och dess omfattning, vilket är nödvändigt för formuleringen av en strategi. Betänkandet överlappar flera andra nationella strategier, men förhållandet till dessa reds inte ut. Strategin och dess innehåll kommer också att påverkas av EU:s lagstiftningspaket Fit for 55 som kan få stor inverkan på svensk bioekonomi. KSLA efterlyser en mer precis definition av begreppet bioekonomi, ett tydliggörande av strategins position gentemot angränsande områden, en redovisning av de mekanismer som antas leda till uppsatta mål, samt en samhällsekonomisk analys som underlag för beslut.

Uppenbara målkonflikter såväl inom den föreslagna strategin som gentemot andra politikområden och målsättningar måste kunna hanteras och balanseras. Även här krävs preciserade begrepp, definierade mätmetoder och fortlöpande uppföljning.

De första stegen i bioekonomins värdekedjor utgör grunden för bioekonomin. Primär- och sekundärproduktion bör därför behandlas grundligare utifrån ett markägare- och markutnyttjandeperspektiv. Ingen målbeskrivning ges för vilka produktionsnivåer som är nödvändiga för att utbyggnaden av bioindustrin ska kunna ske med i huvudsak svenska råvaror som grund, inte heller diskuteras hur redan befintliga råvarureserver ska kunna mobiliseras.

Slutligen bör förslaget kompletteras med en betydande satsning på nödvändig stödjande forskning och innovation.

Hela yttrandet finns i bifogad pdf.


KSLA Comments on Certification of carbon removals – EU rules

The Academy finds it positive that EU is developing a standardized certification system that regulates incorrectly claimed climate benefits.

KSLA Comments on Certification of carbon removals – EU rules

The Academy finds it positive that EU is developing a standardized certification system that regulates incorrectly claimed climate benefits.

Pressmedd_KAW donerar 12 mkr t KSLA 2013-01-28

Pressmedd_KAW donerar 12 mkr t KSLA 2013-01-28

KSLA har yttrat sig angående ”En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor”

KSLA har yttrat sig över promemorian ”En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor”

KSLA har yttrat sig angående ”En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor”

KSLA har yttrat sig över promemorian ”En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor”

KSLA Förvaltningsplan för Laponia 2010

En följd av Sveriges åtagande att säkerställa Laponias värden är att skapa en ändamålsenlig och kostnadseffektiv förvaltning och skötsel av området. Det är viktigt att förvaltningen i största möjliga utsträckning bygger på lokal delaktighet, lokalt engagemang och främjande av det lokala näringslivet.

KSLA Förvaltningsplan för Laponia 2010

En följd av Sveriges åtagande att säkerställa Laponias värden är att skapa en ändamålsenlig och kostnadseffektiv förvaltning och skötsel av området. Det är viktigt att förvaltningen i största möjliga utsträckning bygger på lokal delaktighet, lokalt engagemang och främjande av det lokala näringslivet.