KSLA har yttrat sig angående ”Reglering av veterinärpersonal med mera vid höjd beredskap”

KSLA tillstyrker att Krigsveterinärförordningen från 1981 ersätts av en modernare reglering som harmoniseras med lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt samt att veterinärpersonal ska omfattas av tjänsteplikt.


Det vi inte producerar i fredstid kan inte produceras i kristid Mer information

KSLA ser positivt på att Krigsveterinärförordningen från 1981 ersätts av en modernare reglering som harmoniseras med nuvarande lagstiftning om civilt försvar och totalförsvar. Särskilt viktigt är att lagen om totalförsvarsplikt beaktas så att utpekade myndigheter får tydliga uppgifter att utifrån rådande omständigheter och behov omfördela veterinärpersonal till verksamheter där de gör mest nytta för totalförsvaret. Vi stödjer också förslaget att veterinärpersonal ska omfattas av tjänsteplikt.

KSLA efterlyser dock ett tydligt ställningstagande om vilket av de presenterade förslagen som myndigheterna förordar. Förslagen saknar även konsekvensbedömningar. Rapporten saknar förslag om en tydlig ledningsstruktur och mandat för inblandade myndigheter i händelse av höjd beredskap/krig. Tidigare kriser, utom de som berört smittsamma djursjukdomar, har visat att nuvarande ansvarsfördelning inte är funktionell och att en ökad tydlighet i ansvar och mandat behövs. Först när ett huvudförslag presenterats kan en adekvat konsekvensutredning avseende kompetens- och utbildningsbehov samt ekonomiska resurser genomföras och bedömas.

KSLA föreslår att funktionen krigstjänsteveterinär (från krigsveterinärförordningen) bibehålls i den nya regleringen.

KSLA anser att Jordbruksverket, med stöd av Livsmedelsverket och SVA, bör ha huvudansvaret för att registrera och vid behov omfördela veterinärpersonal. Vi anser att Arbetsförmedlingen saknar nödvändig kunskap om sektorn för att kunna göra adekvata bedömningar och effektivt kunna hantera prioritering av dessa personalkategorier.

Jordbruksverket ansvarar för att hålla ett aktuellt register över djurhälsopersonal. KSLA förslår att detta ansvar, samt rapporteringsplikten, utökas till att omfatta även övriga personer som definieras som veterinärpersonal i föreliggande förslag.  Då får Jordbruksverket en nationell lägesbild som kan utgöra underlag för omfördelning av veterinärpersonal vid höjd beredskap. I den händelse Jordbruksverket inte kan fungera sker omfördelning av ansvaret i enlighet med den civila ledningskedjan och förfarandelagen.


Remiss Miljömålsrådets fördjupade utvärdering av Sveriges miljömål 2008

KSLA har lämnat synpunkter på Miljömålsrådets fördjupade utvärdering av Sveriges miljömål 2008 ”Nu är det bråttom!”

Remiss Miljömålsrådets fördjupade utvärdering av Sveriges miljömål 2008

KSLA har lämnat synpunkter på Miljömålsrådets fördjupade utvärdering av Sveriges miljömål 2008 ”Nu är det bråttom!”

KSLA:s synpunkter på HaV:s marina strategi

Synpunkter på HaV:s uppdatering av åtgärdsprogrammet för havsmiljön.

KSLA:s synpunkter på HaV:s marina strategi

Synpunkter på HaV:s uppdatering av åtgärdsprogrammet för havsmiljön.

KSLA:s yttrande över EU-direktiv rörande övervakning av jordhälsa

KSLA har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om övervakning av jordhälsa och resiliens (KN2023/03652).

KSLA:s yttrande över EU-direktiv rörande övervakning av jordhälsa

KSLA har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om övervakning av jordhälsa och resiliens (KN2023/03652).

Synpunkter på Vattenmyndighetens samrådshandlingar för den nya vattenförvaltningen

KSLA är inte någon formell remissinstans men har ändå lämnat synpunkter på Vattenmyndighetens samrådshandlingar för den nya vattenförvaltningen. Samma remissvar har lämnats till samtliga Vattenmyndigheter.

Synpunkter på Vattenmyndighetens samrådshandlingar för den nya vattenförvaltningen

KSLA är inte någon formell remissinstans men har ändå lämnat synpunkter på Vattenmyndighetens samrådshandlingar för den nya vattenförvaltningen. Samma remissvar har lämnats till samtliga Vattenmyndigheter.