KSLA har yttrat sig angående ”Reglering av veterinärpersonal med mera vid höjd beredskap”

KSLA tillstyrker att Krigsveterinärförordningen från 1981 ersätts av en modernare reglering som harmoniseras med lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt samt att veterinärpersonal ska omfattas av tjänsteplikt.


Det vi inte producerar i fredstid kan inte produceras i kristid Mer information

KSLA ser positivt på att Krigsveterinärförordningen från 1981 ersätts av en modernare reglering som harmoniseras med nuvarande lagstiftning om civilt försvar och totalförsvar. Särskilt viktigt är att lagen om totalförsvarsplikt beaktas så att utpekade myndigheter får tydliga uppgifter att utifrån rådande omständigheter och behov omfördela veterinärpersonal till verksamheter där de gör mest nytta för totalförsvaret. Vi stödjer också förslaget att veterinärpersonal ska omfattas av tjänsteplikt.

KSLA efterlyser dock ett tydligt ställningstagande om vilket av de presenterade förslagen som myndigheterna förordar. Förslagen saknar även konsekvensbedömningar. Rapporten saknar förslag om en tydlig ledningsstruktur och mandat för inblandade myndigheter i händelse av höjd beredskap/krig. Tidigare kriser, utom de som berört smittsamma djursjukdomar, har visat att nuvarande ansvarsfördelning inte är funktionell och att en ökad tydlighet i ansvar och mandat behövs. Först när ett huvudförslag presenterats kan en adekvat konsekvensutredning avseende kompetens- och utbildningsbehov samt ekonomiska resurser genomföras och bedömas.

KSLA föreslår att funktionen krigstjänsteveterinär (från krigsveterinärförordningen) bibehålls i den nya regleringen.

KSLA anser att Jordbruksverket, med stöd av Livsmedelsverket och SVA, bör ha huvudansvaret för att registrera och vid behov omfördela veterinärpersonal. Vi anser att Arbetsförmedlingen saknar nödvändig kunskap om sektorn för att kunna göra adekvata bedömningar och effektivt kunna hantera prioritering av dessa personalkategorier.

Jordbruksverket ansvarar för att hålla ett aktuellt register över djurhälsopersonal. KSLA förslår att detta ansvar, samt rapporteringsplikten, utökas till att omfatta även övriga personer som definieras som veterinärpersonal i föreliggande förslag.  Då får Jordbruksverket en nationell lägesbild som kan utgöra underlag för omfördelning av veterinärpersonal vid höjd beredskap. I den händelse Jordbruksverket inte kan fungera sker omfördelning av ansvaret i enlighet med den civila ledningskedjan och förfarandelagen.


Yttrande över Utredningen om en myndighet för havs- och vattenmiljöfrågor

KSLA har yttrat sig över betänkandet av Utredningen om en myndighet för havs- och vattenmiljöfrågor (SOU 2010:8).

Yttrande över Utredningen om en myndighet för havs- och vattenmiljöfrågor

KSLA har yttrat sig över betänkandet av Utredningen om en myndighet för havs- och vattenmiljöfrågor (SOU 2010:8).

KSLA Comments on Synthesis Report of the IPCC 6th Assessment Report

KSLA’s comments concern the part “Summary for Policymakers”.

KSLA Comments on Synthesis Report of the IPCC 6th Assessment Report

KSLA’s comments concern the part “Summary for Policymakers”.

Remiss Förslag till ny svensk indelning av skogsrelaterade ägoslag

KSLA har till Jordbruksdepartementet yttrat sig om utredningen ”Förslag till ny svensk indelning av skogsrelaterade ägoslag”.

Remiss Förslag till ny svensk indelning av skogsrelaterade ägoslag

KSLA har till Jordbruksdepartementet yttrat sig om utredningen ”Förslag till ny svensk indelning av skogsrelaterade ägoslag”.

Remiss: Skogsbruk och skador på samhällsfunktioner

KSLA har beretts tillfälle att yttra sig över Skogsstyrelsens rapport Skogsbruk och skador på samhällsfunktioner (dnr 2020/1557). Yttrandet har särskilt fokus på skogsbrandfrågorna.

Remiss: Skogsbruk och skador på samhällsfunktioner

KSLA har beretts tillfälle att yttra sig över Skogsstyrelsens rapport Skogsbruk och skador på samhällsfunktioner (dnr 2020/1557). Yttrandet har särskilt fokus på skogsbrandfrågorna.